kerstwens 2012 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu kerstwens 2012 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu

kerstwens 2012

Door: helma

24 December 2012 | Kenia, Kisumu

Met kleurrijke, luid tjilpende vogels, een stralende zon en 30 graden vieren wij onze kerstdagen. Familie en vrienden op grote afstand en toch heel dichtbij. Een sobere kerstdis met passend wijnarrangement.

Eerlijk is eerlijk: we missen jullie wel een beetje in deze dagen…
De fraai versierde, geurende kerstbomen, de gezelligheid van knapperend haardvuur maar vooral de warmte van liefde en de band die we met elkaar delen.

Het is fijn te weten dat het jullie goed gaat, dat jullie op je eigen wijze de kerstdagen ingaan: met zelfgebakken koekjes en met zorg uitgezochte gerechten, de tafel deelt met mensen die je lief zijn.

We kijken terug op een intensieve tijd vol indrukwekkende contacten. Het heeft ons verrijkt. We hebben plezier gedeeld en waren soms tot tranen toe geroerd. Wat het meest bijblijft is toch de blijheid en de dankbaarheid van de mensen: zij kennen de diepgang van relaties tot in hun vezels. Ze nemen alle tijd voor elkaar; tijd is er immers genoeg, elk dag weer. Ze hebben een diep besef dat ze op elkaar kunnen rekenen. Individualisme is hen vreemd, saam-horigheid hun anker.

Door hun Godsvertrouwen zijn ze in staat het leven te accepteren zoals het komt. “Only God knows why” hoor je bij tegenslagen; “God knows when” bij hun onvervulde wensen. Voor spiritualiteit, waar we in het Westen naar op zoek zijn, hoef je hier je hart alleen maar open te stellen.

We zien verandering en stapsgewijze vooruitgang!
Op het platteland wordt meer gedaan aan opleidingen: de vissen zijn al lang uitgedeeld, de tijd is aangebroken om zèlf te leren vissen.
Het maakt dat mensen hun land anders leren bewerken, met een oogst die rijker en gevarieerder is. Succesjes worden gevierd en gedeeld, zodat iedereen er beter van wordt. De overheid vult nog steeds zijn zakken, daar zijn de Kenianen (nog) niet tegen opgewassen. Geen wonder als je een historie hebt van onderdrukking en slavernij. Het zit diep geworteld en maakt moeizaam plaats voor persoonlijke verantwoordelijkheid.

Het meest getroffen werd ik door de blijdschap van een weesje van zo’n 7 jaar. Zij voerde met kinderen uit haar ‘huis’ een dans op: zo meeslepend, zo vol passie en blijdschap: de uitdrukking op dat snoetje staat in mijn ziel gegrift. Maar ook het gezicht van de vrouw die na een keizersnede een rekening gepresenteerd kreeg: omgerekend € 535,00 terwijl het gemiddelde inkomen hier rond de 50 euro/maand ligt. Tragisch te weten dat je je kindje niet mee naar huis mag nemen als je ziekenhuisrekening niet betaald is. Een streep door de rekening van haar jonge geluk.
Dan helpt de gemeenschap en zo hoeft niemand een dure verzekering af te sluiten en vind je hulp bij elkaar. Ook ons wordt regelmatig gevraagd om te doneren. Daar geven wij in tragische omstandigheden gehoord aan.
Maar bovenal sponsoren wij de opstart van kleinschalige business en trainingen: want, is ons motto, kennis is een geschenk voor het leven.

Wij wensen jullie allemaal liefdevolle kerstdagen met mensen om je heen om het leven mee te vieren. Een prachtig nieuw jaar vol beloftes en de mogelijkheid om daar met elkaar invulling aan te geven: want samen ben je niet alleen.

Een warme kerstgroet uit Kenia

Helma en Hankees

• 24 December 2012 - 15:44

Carla:

Lieve zus en Hankees, wat heb je dat weer mooi verwoord. Ik wens jullie ook hele warme dagen toe. Geniet van elkaar en de mensen om jullie heen. We zien elkaar in het nieuwe jaar maar ik bel jullie nog wel. Een warme kerstgroet van Peter en Carla XXX

• 24 December 2012 - 19:01

Alet:

Lieve Helma en HanKees. Nog hele fijne dagen gewenst daar in den verre zo dichtbij. Lieve groet, Alet

• 25 December 2012 - 09:52

Marga:

Lieve Helma en Han Kees. Only God knows when is voor sommige toch wel een beetje dichterbij gekomen.
    De stapsgewijze veranderingen en de succesjes die gevierd worden. Mooi en ook ik ben soms tot tranen toe geroerd. Hoop dat de bal heel lang mee gaat, dat de nageltjes nog lang blijven schitteren en dat de baby mee is met haar moeder. Bewondering voor die 4 meiden, die hier een glansrijke stage hebben doorlopen. Geniet van de laatste dagen. Fijne kerst, kus Marga en d'r Richie.

• 25 December 2012 - 21:41

Marjon:

rond het knapperend haardvuur een warme groet uit la Bûche. dank voor jullie inspirerende verhalen. liefs marjon