een koe voor de kerst - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu een koe voor de kerst - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu

een koe voor de kerst

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg

22 December 2012 | Kenia, Kisumu

20/12/2012 …

Wat een mooie datum om het werkende jaar af te ronden. Zo ook voor Heifer, de organisatie die vee uitleent, en nieuwe inzichten introduceert over een nieuwe opzet voor optimaal bodemgebruik. De voorbeelden die ik gezien heb zijn indrukwekkend.
Vandaag geeft ik een training aan de staf en aan de peer-trainers, 25 in totaal. Het zaaltje biedt ternauwernood plaats aan alle aanwezigen. Ze zitten bóven op elkaar, het is er drukkend warm, de dampen van het benzinestation dwarrelen de ruimte in en het geluid van de kippen die geslacht worden komen boven alles uit.
De beamer werkt niet, dan maar op de duurzame flip-over manier.

Het toverwoord voor vandaag is “KEUZE” en eigenaarschap.
Leef je je droom of droom je je leven.
Bij het rondje over keuze-momenten valt me op een paar deelnemers het woord ‘stomach’ noemen … ik in de veronderstelling dat ze daarmee het onderbuikgevoel bedoelen. Tot ik ernaar vraag. Dan komt de aap uit de benauwende mouw: mensen die onvoldoende te eten hebben focussen zich op één ding: hoe kan ik mijn honger en die van mijn kinderen stillen…. DE cruciale vraag voor vele gezinnen in Nyanza en Western Province: de provincies waar de meeste deelnemers vandaag komen.
Da’s even schakelen: logisch en volstrekt de ver van mijn bed show. Ik word weer met de harde werkelijkheid ge confronteerd.
Het thema van vandaag biedt veel nieuwe ingangen voor de deelnemers: ik ben de eigenaar van mijn eigen toekomst en vooral het onderwerp “hoe manage ik mijn dromen” opent nieuwe perspectieven. Op sommige momenten kun je een speld horen vallen …
Aan het einde de vraag of ik terugkom. Natuurlijk !!!

Heifer is de organisatie die kennisgemaakt heeft met het Rangala Babyhome. Hun advies voor nieuw management spreekt de hoofdnon, Zr. Mary Esther wel aan. Een jaartraining voor één van de zusters kost minimaal 1000 euro. De nieuwe koe 800 ….
Het zijn bedragen waar we een donor voor zoeken
Zelf geef ik deze training gratis in ruil voor advies. In ruil voor een netwerkrelatie van Heifer: één van hun donoren …. Is het een droom of wordt het werkelijkheid: zou er dan toch een Koe voor de Kerst in het vat zitten …?

  • 22 December 2012 - 22:40

    Carla:

    € 800,- voor een koe?! Ik hoop dat jullie een donor vinden. Zou fijn zijn. Ik brei nog maar een truitje, misschien volgend jaar. Kusl

  • 23 December 2012 - 01:07

    CoMu:

    Nou Helma, dan kun je hier aan de gang om een sponsor te vinden. Wat gaan ze met hun eigen koeien doen die ze nu nog hebben. Ik hoop niet dat ze die gaan verkopen want daar krijgen ze nu op dit moment weinig voor. Misschien kunnen ze die eerst goed gras enz. te eten geven.
    Ik hoop dat de zuster er reëel in is, dat ze eerst hier aandacht aan gaat besteden. We zullen het zien over een paar weekjes.
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 10987

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 03 Januari 2013

hankees en helma kenia oktober-december 2012

17 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: