vrouwen in gestreepte pakjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu vrouwen in gestreepte pakjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu

vrouwen in gestreepte pakjes

Door: helma

04 December 2012 | Kenia, Kisumu

In Kakamega waar het enige overgebleven Keniaanse oerwoud ligt, staat ook een gevangenis. Eén gebouw voor mannen en één voor de vrouwen. Afgelopen maart was ik er voor de eerste keer op bezoek, samen met Grace Obudo, de SWAP adviseur en met een aantal afgevaardigden van de soroptimisten-club in Kakamega (zie www.hoogtijdvoorandersom - het artikel “gestreepte pakjes”) Onze afspraak was toen dat ik de gevangenis rondom deze tijd opnieuw zou bezoeken. Natuurlijk om de vrouwen, die er een karig bestaan leiden, te supporten en tegelijkertijd om ze aan te moedigen bij het mooie werk wat ze doen. In heb destijds mijn geborduurde nachtjapon achtergelaten; een herinnering aan een reis door Egypte. Een fraai staaltje borduurwerk, en wanneer gereproduceerd, zeker verkoopbaar in toeristen-centra.

Benieuwd wat we aantreffen!
Grace heeft de gevangenis een aantal keren bezocht afgelopen maanden. Om vertrouwd met ze te raken en v.v. Haar kracht zit erin de aansluiting met vrouwen te maken: precies op het punt waar zij zelf zijn. Vanuit dat punt zoekt zij dan naar aanknopingsmogelijkheden: van waaruit zij verder- en hogerop kunnen komen. Altijd met een commercieel tintje, want er kan heel wat ontwikkeld worden rondom duurzaam ondernemerschap.
Toen de vrouwen een eerste borduurpoging hadden ondernomen, bleek dat ze de pon zelf te moeilijk vonden. Grace dacht: da’s geen goed begin, dus begin ik zelf met borduren; wil ik laten zien hoe het werkt EN dat het haalbaar is. Ze heeft een maandlang kei- en keihard gewerkt. En met resultaat. Dat resultaat was het beginpunt voor de gevangen-vrouwen. Want als een niet ervaren vrouw een dergelijk staaltje borduurwerk tot een mooi en goed einde kan brengen …. dan kunnen ervaren borduursters dat natuurlijk ook, en beter natuurlijk!

Zo gezegd, zo gedaan.
Afgelopen zomer heeft Marjon borduurzijde en patronen meegenomen. Mooi om mee te experimenteren en te werken; de vrouwen hebben daarop de nachtjapon in andere kleuren geborduurd.
Wat een fraai staaltje precisie-werk! De vrouwen waren zo ontzettend trots en toen ik de nachtpon aantrok en er een klein modeshowtje omheen breide, was de sfeer uitgelaten vrolijk. Zelfs de bewakers hadden pret.

Het mooie is nu dat de Kakamega Soroptimisten materiaal ter beschikking stellen, de vrouwen borduren dan nachtponnen en ander verkoopbaar borduurwerk. Dat nemen de Soroptimisten mee naar de Europese conferentie van de soroptimisten in Berlijn komende zomer. Met als doel te verkopen. En met de opbrengsten daarvan wordt het onderkomen van deze vrouwen verbeterd, krijgen ze een nieuwe naaimachine en vooral: krijgen ze trainingen hoe te re-integreren na hun detentie.

Daar kan ik nou toch zo blij van worden.

• 05 December 2012 - 07:23

Carla:

Mooi, x

• 05 December 2012 - 09:40

Niki:

Goed bezig!! :-) dikke kus

• 07 December 2012 - 01:45

Marjon:

wat een bijzonder initiatief weer. dikke kus

• 10 December 2012 - 00:28

Marten Koen:

Ha Helma en HK,

Wat een goede processen brengen jullie op gang. Ga zo door en geniet!

H.gr.
    Marten