kleine druppels op een veel te gloeiende plaat - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu kleine druppels op een veel te gloeiende plaat - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu

kleine druppels op een veel te gloeiende plaat

Door: helma

02 November 2012 | Kenia, Kisumu

Kleine druppels op een veel te gloeiende plaat: en TOCH maakt het verschil.

Vandaag met 2 leidinggevenden en de secretaris van de Community Health Service van Siaya op stap. Ruiken aan de werkwijze van SWAP.
Van Rangala naar Kisumu en vervolgens naar Aghero, over een afstand van 120 km. Er staat een juweel van een verkoopcentrum. De weg ernaar toe ligt nog altijd vol kuilen, de berm als afgrond en slecht afgewerkte randen. Fietsers nemen vaak een duik de berm in, motoren zijn hun leven niet veilig. Vooral de weg van Kisumu naar Aghero is levensgevaarlijk, overstekende koeien, veel te smalle wegen, overal kinderen en veel te veel verkeer. Af en toe hoor ik mezelf zeggen: liever veilig dan snel.

Als we in Aghero aankomen krijgen we alle ruimte om te snuffelen in de studie- en vergaderzaal. De boeken over kinderopvoeding, de prenten aan de muur: alle kennis en nieuwigheden worden opgezogen. Of de muurprenten te koop zijn, het boek, de informatie… Ze zijn enthousiast over het schone rivierwater. Door een filtersysteem is het bijna drinkbaar, nog even met ‘waterguard’ behandelen en het is volkomen veilig.
De beide dames die dienst deden in het winkeltje, vertellen honderduit over hun successen. De Community Health Workers hangen letterlijk aan hun lippen.
Resultaat: ze willen maar al te graag beginnen aan een opleidingsprogramma om meer over veilig water en nieuwe opvoedkundige theorieēn te weten te komen.
Hun doel: een gezonde gemeenschap.

We zoeken nu naar een ingang bij een op te starten groep, i.p.v. wachten tot na de feestdagen. De vakantie staat voor de deur: 8 wekenlang.
We zijn heel tevreden: community-workers die meer willen weten: ZIJ zijn het die de bevolking nieuwe kennis kan bijbrengen. We kunnen niet wachten op de resultaten die DAT weer heeft. En al die kleine druppels op die ontzettend gloeiende plaat: TOCH maakt het verschil.