zeep en maandverband - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu zeep en maandverband - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van hankeesenhelma - WaarBenJij.nu

zeep en maandverband

Door: helma

31 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Zeep en maandverband …

Wat kost het om een stuk zeep te produceren …

De 12 dames van het zeepproject, opgezet door Adriënne, is één groot vraagtraject: wat we uiteindelijk willen weten is: WAT KOST HET OM EEN STUK ZEEP TE PRODUCEREN.
De gegevens waaruit dat zou blijken zijn onduidelijk. Een mooi overzicht, volstrekt onhandig opgezet en bij doorvragen weet Zr. Theresita geen antwoord te geven. Opnieuw zijn alle stukken zeep verkocht, nee niet voor 100!!! Maar 80 cent, en dat was niet de afspraak. Dus afspraken maken: hoe bedoel je. En bij navraag waarom is het antwoord: vorige week verkochten wij ze voor 60 cent, Afin, of ze nu een klein, een middel of een groot stuk zeep verkopen: geen notie van. En hun antwoord blijft ergens in de lucht hangen. Zr. Theresita knikt beleefd, en zegt dat ze veel leert van mijn vragen.
Inmiddels heeft de groep Angelino tot groepsleider gekozen. Consolata, de coach van deze groep, is het daar van harte mee eens.
Een echt inkomen om van te leven, om het schoolgeld van hun kinderen te kunnen betalen: daar gaat het om. En dat punt is nog ver te zoeken. Ze draaien verlies. Geen wonder als je niet weet wat de kostprijs is van je productie.
Het zijn vrouwen die zelf wel willen en afgelopen week heb ik ze gevraagd of ze samen met hun zeep ook herbruikbaar maandverband willen verkopen. Daar hadden ze wel oren naar: en hoeveel geld zij daar ZELF in willen investeren. Ze kwamen met een bedrag van € 35,00 over de brug, HoogTijdvoorAndersom heeft dat bedrag verdubbeld. Esther van I-care heeft de dames een demonstratie gegeven: hoe gebruik je maandverband. Verbazing alom bij de dames zelf, maar ook bij ons: zoveel onbekendheid rondom vrouwenzaken. Esther wist daar wel raad mee: noemde alles bij naam. Heerlijk! Gegiechel bij de dames!
Uiteindelijk kochten ze 28 pakjes verband, met een winst van € 0,50 per pakje.
En Esther op de achtergrond aanwezig om de dames te promoten. Esther kocht zelf 10 stukken zeep à raison van € 1,00: om het zeepproject in leven te houden.

Iedereen stikblijf, trots en gelukkig. Ik volg de komende week op de voet wat hun vorderingen zijn.